REPORT No. 114/11
PETITION 243-07

ADMISSIBILITY
MARCEL GRANIER ET AL.
VENEZUELA'
July 22, 2011
l. SUMMARY
1. On March 1, 2007, the Inter-American Commission on Human Rights (hereinafter “the

Commission” or the “IACHR") received a petition filed by Carlos Ayala Corao and Pedro Nikken
(hereinafter “the petitioners”) in which they alleged that the Bolivarian Republic of Venezuela (hereinafter
“the State” or “the Venezuelan State”) was responsible for violations of the human rights of Mr. Marcel
Granier and 22 other shareholders, executives and/or journalists at the television station Radio Caracas
Television (RCTV) (hereinafter “the alleged victims”).

2. According to the petitioners, the State decided not to renew RCTV's license or
concession to operate as a television station in order to silence that media outlet and thus prevent it from
airing anti-government opinions, criticism and news. They also point that by means of a court proceeding
to which the alleged victims were not party, the State decided on its own initiative to takeover RCTV’s
broadcasting equipment, which it did without giving the alleged victims a court hearing or due process,
and without paying them compensation. The petitioners contend that this, combined with the State’s
failure to respond to the remedies filed by the alleged victims, would constitute a violation of the rights to
a fair trial, to freedom of thought and expression, to private property, to equality and non-discrimination,
and to judicial protection, recognized in articles 8, 13, 21, 24 and 25 of the American Convention on
Human Rights (hereinafter “the American Convention” or “the Convention”), all this in conjunction with the
general obligations undertaken in articles 1(1) and 2 thereof. Finally, the petitioners contend that the
petition is admissible because of an unwarranted delay in rendering a final judgment on the domestic
remedies, which is the exception allowed under Article 46(2)(c) of the American Convention to the rule
requiring exhaustion of domestic remedies.

3. As of the date of approval of this report, the Venezuelan State has not filed its response
to the petition.

4. After examining the position of the parties on the basis of the admissibility requirements
set forth in articles 46 and 47 of the Convention, the Commission concludes that it is competent to take
up the petition and that the petition is admissible with respect to the alleged violation of the rights
recognized in articles 8, 13, 24 and 25 of the American Convention, in relation to Articles 1(1) and 2
thereof, to the detriment of the alleged victims, who are RCTV shareholders, executives and/or
journalists. The petition is also admissible with respect to the alleged violation of the right to private
property protected under Article 21 of the Convention, in relation to Article 1(1) thereof and to the
detriment of the alleged victims who are RCTV shareholders. The Commission therefore orders that the
parties be notified of the report, which is to be published and included in the Commission’s Annual Report
to the OAS General Assembly.

! In keeping with Article 17(2) of the Commission’s Rules of procedure, Commissioner Luz Patricia Mejia Guerrero, a
Venezuelan national, did not participate in either the discussion of or the decision on this petition.



Il. PROCEEDINGS BEFORE THE COMMISSION

5. The petitioners filed a petition with the IACHR on March 1, 2007. In their submission,
they requested that the Commission ask the Inter-American Court of Human Rights to order provisional
measures for the alleged victims. On April 23, 2007, the IACHR decided to deny this request from the
petitioners. Also, the petitioners provided additional information on their petition on March 14, June 20,
and August 18, 2007. Following a preliminary analysis, on October 16, 2007 the Commission informed
the petitioners that the petition could not be processed because the Commission had no way of
establishing whether the remedies under domestic law had been pursued and exhausted.

6. On February 28, 2010, the petitioners filed a petition with the Commission reiterating and
updating the information they had reported in their March 1, 2007 submission. They also described new
developments related to that petition and supplied still more information on March 22, April 15 and May
20, 2010. On this last occasion, they presented a list of the alleged victims included in their petition.
Following a new preliminary analysis, the Commission proceeded to process this petition. Then, on March
11, 2011, the brief and its attachments were forwarded to the Venezuelan State, which was given two
months in which to present its response. On June 15, 2011, the petitioners provided the Commission with
a copy of a document from one of the domestic court records, which was sent to the State on June 16,
2011. As of the date of approval of this report, the Venezuelan State has not presented its response to
the petition.

. THE POSITIONS OF THE PARTIES
A. The petitioners

7. The petitioners contend that the alleged victims are shareholders, executives and/or
journalists at Radio Caracas Television RCTV, C.A.” They assert that RCTV, a media outlet, is operated
as a free-to-air VHF (very high frequency) television station broadcasting news and airing opinion-based
programs. According to the petitioners, RCTV maintained an independent editorial line that was critical of
the government and of the process known as the “Bolivarian Revolution.”

8. The petitioners contend that, under Decree No. 1,577 of May 27, 1987, the State had
granted RCTV a concession to operate a free-to-air television station and to use its frequency on the
broadcast spectrum for a period of 20 years —in other words, until May 27, 2007-; at the end of that
period, when the time came to extend the concession, the company then in possession of the concession
would be given preferential treatment.

9. The petitioners report that on June 12, 2000, the State adopted the Organic
Telecommunications Law [Ley Organica de Telecomunicaciones (LOTEL)] whereby it established a new
system; pre-existing services with concessions, operating licenses or permits would have to conform to
the requirements of the new system. They explain, however, that under LOTEL , the purpose, coverage
and “lapse” of any concession already granted by the time the new Organic Telecommunications Law
entered into force were supposed to be honored. According to the petitioners, the “lapse” was the period
specified in Decree No. 1,577. The petitioners state that as required under the LOTEL, RCTV applied to
have the terms of its license adapted to conform to the requirements of the new system, and to that end
filed an application with CONATEL on June 5, 2002. They assert that CONATEL ignored their application
and proceeded to enforce, in the case of RCTV, the new system of regulations and requirements
instituted under LOTEL.

2 According to the list supplied by the petitioners, the petition is being filed on behalf of the following alleged victims: a)
Marcel Granier, Peter Bottome and Jaime Nestares, shareholders and executives; b) Jean Nestares, Fernando Nestares, Alicia
Phelps de Tovar and Francisco J. Nestares, shareholders; c) Eladio Larez, Daniela Bergami, Edgardo Mosca, Anani Hernandez,
Inés Bacalao, José Simon Escalona, Isabel Valero, Odila Rubin, Oswaldo Quintana, Carlos Lamas and Grilva Delgado, executives;
d) Eduardo Sapene, executive and journalist; and e) Miguel Angel Rodriguez, Soraya Castellano, Maria Arriaga and Larissa Patifio,
journalists. Cf. Communication received from the petitioners on May 20, 2010.



10. The petitioners argue that as far back as 2003, independent television stations or
channels in Venezuela faced the threat of losing the concessions they needed to operate. They maintain
that back in June 2006, agents of the State stepped up the threats against RCTV because of its editorial
line. They assert that on June 14, 2006, during a ceremony at the Ministry of Defense, the President of
the Republic, Hugo Rafael Chavez Frias (hereinafter “President Chavez”) announced that:

We're going to have to take a second look at concessions granted to television stations that are
close to expiration [...] We cannot be so irresponsible as to continue to grant concessions to a
handful of people who, availing themselves of the spectrum that is the property of the State —and
by that | mean the people- then operate those stations and use them against us, functioning like a
fifth column, under our very noses. | couldn’t care less what the oligarchs of the world say! [...]
What I'm saying is this: | have ordered a review of the television concessions. Some stations or
channels have signaled that they're ready to change, and it would appear that they intend to obey
the Constitution and the law, joining those who supported the coup, which was everyone.3

11. The petitioners state that on that same day, William Lara, Minister of Communications
and Information (MINCI), asserted that the State had the authority not to renew the concessions of those
media outlets whose behavior had not changed since April 11 and 12, 2002. According to the petitioners,
those statements were echoed by other state officials and by President Chavez on numerous occasions.
For example, they point to a December 1, 2006 conversation between the President and journalist Carlos
Croes:

[President] Chavez: “Of course, a channel or station that hasn't changed, whose owners have
declared themselves to be enemies of the Government.”

Carlos Croes: “And don't they have a right?”

[President] Chavez: “To declare themselves to be enemies of a government?”

Carlos Croes: “Well, if they don’t agree [with the government]?”

[President] Chavez: “Oh, well, then the government has a right to either grant them a concession or
not grant it. It is a question of liberties; as Head of State, I'm not required to grant them the
concesslon. [...] The government will evaluate the situation and make a decision when the time
comes.”

12. The petitioners go on to explain that starting in December 2006, President Chavez and
other high-ranking officials of the State proceeded to announce the government’s decision not to renew
RCTV’s concession. They cite speeches supposedly made by agents of the State in which RCTV is
referred to as a “fascist,” “irresponsible,” “venomous,” and “liar” broadcaster that “supported the coup.”
The petitioners mention, for example, statements that President Chavez made on December 28, 2006,
and on January 10 and 19, 2007, respectively, in which he allegedly said the following; i) “The television
concession ends in March, [...] so they better be packing their suitcases and figuring out what to do after
March. There will be no new concession for Radio Caracas Televisién, which supported the coup”;® ii)
“[RCTV] has January, February, March, April and May [2007] and then they can scream, kick and do all
they want to do, but the concession for that fascist channel is finished”®, and iii) “In May, we will
nationalize —or better said, socialize- that space on the electromagnetic spectrum, a public good
historically controlled by Venezuela's pro-imperialist elites.””’

13. The petitioners also describe how in February 2007, as part of a government campaign,
the State published advertisements in the newspapers and placed posters in government offices that said
the following: “Give [tJruth the concession... RCTV ... Don'’t renew the concession for lying. The people
have the power! (Bolivarian Government of Venezuela. Ministry of the People’s Power for

® Communication received from the petitioners on February 18, 2010, p. 19.
4 Communication received from the petitioners on February 18, 2010, p. 23.
® Communication received from the petitioners on February 18, 2010, p. 24.
® Communication received from the petitioners on February 18, 2010, pp. 25 and 26.

" Communication received from the petitioners on February 18, 2010, p. 26.



Communications and Information).”8 It also published the “Libro Blanco sobre RCTV” [the White Book on
RCTV]. They thus maintain that the real reason why the State refused to renew RCTV’s concession was
to punish it for its opposition and to silence the only free-to-air television signal with nationwide coverage
that was reporting information and ideas of every sort.

14. The petitioners assert that on January 24, 2007, due the statements made by State
agents, RCTV wrote to CONATEL demanding that the latter recognize that the RCTV concession was
good for the period specified in the Organic Telecommunications Law and corresponding laws, arguing
that the decision announced by the President of the Republic was discriminatory, disproportionate and
retaliatory in nature. The petitioners further assert that in response to that request, on March 29, 2007 the
Minister of the People’s Power for Telecommunications and Information Technology (MPPTI) and the
Director of CONATEL, Jesse Chac6n Escamillo, sent RCTV Communication No. 0424, confirming the
decision not to extend RCTV’s concession, citing the following reasons, among others: i) RCTV was not
entitled to preferential treatment for extension of the concession; ii) there were no grounds to adapt
RCTV’s licenses to the new system of LOTEL; and iii) there was no need to examine the evidence
presented by RCTV. The petitioners contend that the decision did not take the provisions of the LOTEL
into account and, moreover, applied some provisions of Decree No. 1,577 but not the provision allowing
extension of the concession. The petitioners argue that in order to clothe his decision in legal trappings,
Minister Escamillo claimed that it was based on the new National Telecommunications Plan. They
observe that through Resolution No. 002 of March 28, 2007 —purportedly based on the State’s new
telecommunications policy-, Minister Escamillo declared that the application for renewal of RCTV’s
licenses had lapsed for failure to state a purpose; he therefore put an end to the corresponding
administrative procedure.

15. However, the petitioners contend that this so-called plan was never proposed or publicly
discussed, and had never been cited as grounds for refusing to renew RCTV’s concession. They maintain
that other frequencies were available that the State could have used to accomplish its stated purposes;
that it could have used the three television stations it already had or resorted to the extreme of requiring
that the existing concessionaires hand over equal shares of their frequencies. The petitioners observe
that the concessions of other television stations were set to expire on May 27, 2007, but they were not
subjected to any type of restriction. They mention in particular that channel Venevisién was the same type
of business as RCTV, with the same technical operating capability and legal status. However, because
Venevisiéon had changed its editorial line, the State renewed its concession.

16. The petitioners also allege that in May 2007, persons unaffiliated with RCTV filed a
petition with the Constitutional Chamber of the Supreme Court seeking amparo relief and injunctive relief
against the MPPTI and other state entities, because of the decision not to renew RCTV’s frequency. The
purpose of that legal action was to ensure that RCTV’s broadcasting was not interrupted. The legal action
was brought for the sake of protecting the Venezuelan citizenry’'s right to freedom of expression and
information. The petitioners state that at 6:00 p.m. on May 25, 2007, the Constitutional Chamber agreed
to admit the case “for protection of diffuse and collective interests” and to order injunctive relief ex officio.
The petitioners point out that the Constitutional Chamber believed that it had to guarantee continuity in
the use of RCTV’s frequency, while preserving the clarity and coverage of the transmissions. To that end,
in those injunctions, the Court ordered that use of the broadcasting assets owned by RCTV and its
shareholders, specifically its transmission stations, antennas and repeaters throughout the national
territory, be temporarily turned over to CONATEL. According to the petitioners, these assets were to be
used by Venezuelan Social Television Foundation [Fundacién Televisora Venezolana Social (TEVES)],
which would begin broadcasting its programming on May 28, 2007, using the frequency assigned to
RCTV. The petitioners underscore the fact that the decision was delivered without having heard from the
affected parties. They state further that this same injunction was ordered in two other amparo cases to
protect diffuse and collective interests, cases filed on May 22 and 24, 2007 by persons unrelated to
RCTV. Those two cases were also filed to avoid the station’s shutdown. On May 27, 2007 the judicial
authorities carried out the injunction order and the RCTV assets were turned over to CONATEL. The

& Communication received from the petitioners on February 18, 2010, p. 29.



petitioners allege that in addition to the equipment specifically mentioned in the injunctions, the State also
seized other RCTV assets that were located in its facilities.

17. The petitioners state that as a result of these administrative and court orders, RCTV’s
signal went silent on May 28, 2007. They contend that immediately thereafter, TEVES began transmitting
its programming on the channel previously used by RCTV.

18. The petitioners allege that in reaction to the threats that RCTV's license would not be
renewed, on February 9, 2007 a group of executives, journalists and other staff of the television station
filed a petition with the Constitutional Chamber of the Supreme Court seeking amparo relief against the
President of the Republic and the MPPTI. The parties filing the petition alleged that their rights to freedom
of expression, due process, equality and nondiscrimination were in jeopardy. According to the
petitioners, when the MPPTI adopted Resolution No. 002 and issued Communication No. 0424, the
petition seeking amparo relief had not yet been decided. Therefore, on April 2, 2007, the alleged victims
reframed their original petition seeking amparo relief with a view to refuting the terms of Resolution No.
002. They state that in a May 17, 2007 ruling, the Supreme Court declared the petition seeking amparo
relief inadmissible. The petitioners report that according to the Supreme Court’s ruling in this matter,
amparo was an extraordinary remedy; hence, the proper means to challenge the administrative decision
would be a remedy under administrative law seeking nullification of the resolution (“Recurso Contencioso
Administrativo de Nulidad”). That remedy could be coupled with a request seeking injunctive relief.
According to the petitioners, the legal grounds for the decision were not stated and the legal deadlines for
deciding petitions seeking amparo relief were not observed.

19. The petitioners allege that on April 17, 2007, a group of RCTV executives, journalists and
staff filed a remedy under administrative law seeking nullification of the administrative decision delivered
in Resolution No. 002 and Communication No. 0424. That remedy was brought in conjunction with a
petition for injunctive relief or, failing that, an unspecified protective measure, and asked that until such
time as a final decision was delivered on the merits of the complaint, the MPPTI should: i) refrain from
taking any decision that would prevent RCTV from broadcasting its programming, and ii) take the
necessary measures to ensure that the channel remains in operation on the same frequencies
nationwide. The petitioners observe that on May 22, 2007, the Political-Administrative Law Chamber of
the Supreme Court agreed to hear the petition seeking nullification of Resolution No. 002 but dismissed
the petition for injunctive relief; it did not even address the petition seeking an unspecified protective
measure. The petitioners’ contention is that the decision held, inter alia, that the alleged victims’ freedom
of expression had not been violated, since there were other media outlets through which the journalists
could express their ideas and opinions and from which the public could obtain the corresponding
information. The petitioners contend that the discovery phase of the suit began on October 9, 2007, and
was still in progress in February 2010. Their contention is that this remedy has thus not been effective in
ensuring court protection of the alleged victims’' rights, especially given the unwarranted delay in
delivering a decision on the matter. This delay is the justification for applying the exception allowed under
Article 46(2)(c) of the American Convention.

20. The petitioners allege further that on May 31, 2007, RCTV challenged the Constitutional
Chamber’s decision of May 25, 2007, whereby it assigned CONATEL the right to use RCTV’s facilities
and equipment. On June 13, 2007, RCTV filed a brief in which it asked to present arguments and
evidence at the evidentiary hearing on the challenge. Nevertheless as of February 2010, the Supreme
Court had not delivered any ruling on either the challenge or the request to offer evidence. Given the
situation, the petitioners are alleging the presence of an unwarranted delay in that proceeding. They also
point out that the executives, shareholders and other staff of RCTV were not summoned to appear in the
proceedings in which the seizure of the station’s property was ordered; they were not even summoned to
appear in the case of the possible challenge to the injunctions, and were prevented from participating in
those proceedings as individual natural persons. They further maintain that only the legal person of
RCTV, by virtue of its ownership of the seized assets, could challenge the corresponding injunction. They
contend that because the interlocutory decrees and final judgments of the Supreme Court’'s Constitutional
Chamber cannot be appealed, the alleged victims had no way of filing an appeal or exercising any other
remedy against the so-called injunctive relief.



21. The petitioners argue that the proceedings that resulted in the seizure of RCTV’s facilities
and equipment were complex and rare. For that reason, on December 11, 2007 RCTV filed a criminal
complaint with the Office of the Superior Prosecutor for the Metropolitan Caracas Area, requesting that a
criminal investigation be instituted for property crimes and other offenses criminalized under the Anti-
Corruption Law. On July 28, 2008, the 51* Court of First Instance with Oversight over the Metropolitan
Caracas Criminal Court Circuit ordered the investigation closed on the grounds that the acts being
investigated were not criminal in nature. RCTYV filed an appeal of this decision, which the Fifth Chamber
of the Appellate Court of the Metropolitan Caracas Criminal Court Circuit dismissed on October 10, 2008.
According to the petitioners, RCTV filed a petition of cassation before with the Supreme Court's Chamber
of Criminal Cassation to challenge the ruling, which was also dismissed on May 7, 2009.

22. The petitioners also assert that between June 8, 2007 and May 26, 2009, RCTV filed five
petitions before with CONATEL, requesting inter alia: i) that the property not affected by the Constitutional
Chamber’s injunctions be handed over to RCTV; ii) that a mechanism be created to allow the television
station to inspect its equipment, and iii) that it be provided a certified copy of the administrative record
under which the concession was awarded to Televisora Venezolana Social (TEVES). Their contention is
that CONATEL never responded to their petitions.

23. On the matter of the Commission’s competence ratione personae, the petitioners argue
that the impact of work done by journalists relies on the availability of media outlets to effectively report
the news the journalists uncover. They further assert that whenever necessary, members of the Board of
Directors had a voice in the decisions taken on how RCTV was operated and its general orientation, and
in the discussion of issues related to its editorial line. They also maintain that the shareholders put in
their capital to establish and capitalize a media outlet that is essential to the exercise of freedom of
expression in a democratic society and in so doing chose a medium through which to exercise their right
to receive and disseminate information and ideas of all kinds. According to the petitioners, the company
in which the shareholders have a stake, either directly or indirectly; can no longer perform the social
function for which it was created. For these reasons, the petitioners contend that the alleged victims’ right
to freedom of expression has been seriously violated as a result of the closing of RCTV. They further
contend that the shareholders’ right to private property was also violated by the loss of share capital they
sustained as a result of the channel's shutdown and the seizure of its tangible assets. For all the
foregoing reasons, they contend that by virtue of the facts alleged, the Venezuelan State is responsible
for violations of the rights recognized in articles 8, 13, 21, 24 and 25 of the American Convention, in
relation to the general obligations undertaken in articles 1(1) and 2 thereof.

B. The State

24, As of the date of adoption of this report, the State has not presented its response to the
petition.

V. ANALYSIS OF COMPETENCE AND ADMISSIBILITY
A. Competence

25. Under Article 44 of the American Convention and Article 23 of the Commission’s Rules of
Procedure, the petitioners have locus standi to submit petitions to the Inter-American Commission. With
regard to the State, Venezuela is party to the American Convention and therefore internationally
answerable for violations of that instrument. The alleged victims are natural persons whose rights under
the American Convention the State pledged to ensure. The Commission therefore has competence
ratione personae to examine the complaint.

26. The Commission also has competence ratione materiae because the petition concerns
alleged violations of human rights protected under the American Convention. Furthermore, because the
facts as alleged in the present petition were said to have occurred subsequent to the date on which the
Venezuelan State ratified the American Convention on August 9, 1977, the Commission also has



competence ratione temporis to examine this petition. Finally, the Commission has competence ratione
loci to examine the petition because the human rights violations alleged were said to have occurred within
Venezuelan territory

B. Exhaustion of domestic remedies

27. Article 46(1)(a) of the American Convention provides that in order for a complaint
submitted to the Inter-American Commission to be admissible, the remedies under domestic law must
have been pursued and exhausted in accordance with generally accepted principles of international law.
In furtherance of that article and in accordance with Article 31(3) of the Commission’s Rules of Procedure,
when the petitioner contends that he or she is unable to prove compliance with this requirement, it is up to
the State in question to show to the Commission that the remedies under domestic law have not been
exhausted. In the instant case, Venezuela has not responded to the petition.

28. Article 46(2) of the American Convention provides that the rule requiring exhaustion of
domestic remedies shall not apply when: a) the domestic legislation of the state concerned does not
afford due process of law for the protection of the right or rights that have allegedly been violated; b) the
party alleging violation of his rights has been denied access to the remedies under domestic law or has
been prevented from exhausting them, or c) there has been unwarranted delay in rendering a final
judgment under the aforementioned remedies. Thus, the Commission must examine whether domestic
remedies were exhausted or whether one of the exceptions under Article 46(2). Here, the Commission
recalls that an alleged victim need not exhaust every domestic remedy available; he need only exhaust
those that are suitable for remedying his legal situation and redressing the harm done; in other words he
need only exhaust the proper remedies for any given case.

29. In the instant case, a petition seeking constitutional amparo and a remedy under
administrative law seeking nullification were filed to put a stop to or challenge the decision not to renew
RCTV’s concession. On May 17, 2007, the Supreme Court declared the petition seeking amparo relief
inadmissible on the grounds that the proper remedy by which to challenge a government decision was the
remedy under administrative law seeking nullification.

30. The remedy under administrative law seeking nullification was filed on April 17, 2007.
The Commission notes that the remedy was filed by RCTV, the legal person affected by the decision
being challenged, which was also representing its shareholders, and by the natural persons that the
petitioners named as alleged victims, in their capacity as RCTV journalists and executives; the only
exceptions were two persons who are currently on the company’s management team.” The argument
made in the administrative law case was that the decision not to renew the concession violated the right
to freedom of expression of those persons who used RCTV to express their ideas and opinions, and did
so despite the government pressure brought to bear on each and every one. It also argued that the
State’s decision was based on RCTV’s political stance, which made it a retaliatory measure that
unlawfully abridged the alleged victims’ freedom of expression.

31. From the information in the case file record, the Commission observes that the remedy
seeking nullification has been in the discovery phase since October 2007. Indeed the decision on the
appeals that both parties to the proceedings filed to challenge the ruling on the admissibility of evidence,
is still pending despite the fact that, according to the petitioners, it was to have been delivered by no later
than July 25, 2008. That information was not contested by the State.

32. Apart from the decision not to renew the concession, the petitioners argue that the
injunctive relief ordered by the Supreme Court, in which it turned over RCTV's tangible assets to
CONATEL, violates the alleged victims’ basic rights, particularly their right to due process and the

® These executives are Carlos Lamas and Grilva Delgado. Cf. Submission entered with the administrative law remedy
seeking nullification, filed with the Supreme Court’s Political-Administrative Law Chamber, April 17, 2007 (Communication received
from the petitioners on February 18, 2010, Annex 110, pp. 1 to 5), and Communication received from the petitioners on May 20,
2010.



company shareholders’ right to property. The petitioners contend that RCTV was not properly notified of
the decision not to renew the concession and was not permitted to be a party to the process. On May 31,
2007, RCTV, as owner of the seized assets, challenged the measures taken. Based on the information in
the case file, the Supreme Court never delivered its ruling on the challenge and the injunctive relief is still
in effect. RCTV was never made a party to the proceedings in the regular courts.

33. Based on these considerations and on the information received, the Commission takes
note concludes that the administrative remedy seeking nullification is still in its very early stages and the
petition challenging the injunctive relief has not elicited any response from the Supreme Court, even
though four years have passed. There is, therefore, prima facie an unwarranted delay in deciding these
cases and the State has not offered any information to explain the delay. The Commission thus
concludes that the petition is admissible based on the exception established in Article 46(2)(c) of the
American Convention.

34. Finally, the Commission again observes that the exceptions to the rule requiring
exhaustion of domestic remedies are closely linked to the determination of possible violations of certain
Convention-protected rights, such as the right to due process (Article 8) and the right to judicial protection
(Article 25). However, Article 46(2) of the Convention, by its nature and purpose, has a content that is
independent of and separate from the substantive norms of the Convention and hinges on a standard of
assessment that is different from the one used to determine whether there has been a violation of Articles
8 and 25 of the Convention. The decision as to whether the exceptions to the requirement for exhaustion
of domestic remedies, stipulated in Article 46(2), apply to the case in question must therefore be made
prior to and independently of the analysis of the merits, as the Commission is doing by issuing this report.
Therefore, the reasons why the remedies under domestic law were not exhausted and the legal effect of
the failure to exhaust those domestic remedies will be examined when the Commission studies the merits
of the case in order to determine whether Articles 8 and 25 of the Convention were violated.™

C. Deadline for submitting the petition

35. Article 46(1)(b) of the Convention provides that in order for a petition to be admissible it
must be submitted within a period of six months from date on which the interested party was notified of
the final decision that exhausted the domestic jurisdiction. However, Article 32(2) of the Commission’s
Rules of Procedure establishes that in cases in which the exceptions to the requirement of prior
exhaustion of domestic remedies apply, the petition shall be presented within a reasonable period of time,
as determined by the Commission. For this purpose, the Commission shall consider the date on which
the alleged violation of rights occurred and the circumstances of each case.™

36. In the instant case, the petition was originally filed on March 31, 2007, after the decision
not to renew RCTV’s concession was made public. On August 18, 2007, the petitioners reported, inter
alia, on the execution of the administrative decision not to renew RCTV’s concession and the filing of the
remedy seeking nullification. On October 16, 2007, the Commission decided not to proceed with the
processing of the petition. On February 28, 2010, the petitioners filed a submission updating the content
of their petition. The Commission considers that the petition was filed within a reasonable period of time,
in keeping with Article 32(2) of its Rules of Procedure. As explained above, this does not constitute a
prejudgment regarding the possible violations of Articles 8 and 25 of the American Convention, which the
Commission will examine during the merits phase of these proceedings.

D. Duplication of proceedings and international res judicata

 See IACHR, Report No. 54/01, Case 12.250, MapiripAn Massacre, Colombia, Admissibility, February 22, 2001,
paragraph 38; Report No. 65/01, Case 11.073, Juan Humberto Sanchez, Honduras, Merits, March 6, 2001, paragraph 51; Report
No. 15/02, Petition 11.802, Ramén Hernandez Berrios et al,. Honduras, Admissibility, February 27, 2002,
paragraph 110.

1 |JACHR, Report No. 31/99, Case 11.763, Plan de Sanchez Massacre, Guatemala, Admissibility, March 11, 1999,
paragraphs 29 and 30.



37. Nothing in the case file suggests that the subject matter of the petition is pending in
another international proceeding for settlement or that it is substantially the same as one previously
studied by the Commission or by another international human rights body. The requirements established
in Articles 46.1.c and 47.d of the Convention have therefore been satisfied.

E. Characterization of the facts alleged

38. For purposes of admissibility, the Commission must decide whether the alleged facts
tend to establish a violation of rights protected under the American Convention, as stipulated in Article
47(b) of the American Convention, or whether the petition is “manifestly groundless” or “obviously out of
order,” as provided in Article 47(c). At this stage of the proceedings, the Commission is called upon to do
a prima facie analysis, not in order to determine whether violations have been committed but to examine
the petition to determine whether it states facts that could constitute violations of rights protected under
the American Convention. This examination does not imply any prejudgment or advance any opinion as
to the merits of the case.™

39. The jurisprudence of the Inter-American System has held that interference in a media
outlet could become a violation of the right protected under Article 13 of the American Convention in the
case of those persons who use that outlet to express or circulate opinions and information.™ According to
the Commission, it is through the communications media that directors, editors and journalists are able to
exercise their right to freedom of expression as individuals.™ In effect, just as trade unions are
instruments for the exercise of workers’ right to association and political parties are vehicles for the
exercise of citizens’ political rights, media outlets are mechanisms that enable the exercise of the
fundamental right to freedom of expression by those who use the outlet to disseminate ideas and
information. As a result, the Commission has to consider how a measure imposed on a media outlet can
affect the fundamental right of its members, while clearly distinguishing these effects from the sanction’s
possible impact on other spheres of the outlet's commercial or corporate activities.™

40. As the Commission has already established, in cases such as this, in order to determine
whether the encumbrance of a media outlet (a legal person) had, by extension, a substantial and real
negative impact on the right to freedom of thought and expression of the alleged victims, the following
would have to be examined: i) the origin, nature and scope of the action that triggered the restriction; ii)
the role that the alleged victims have within the media outlet, and iii) whether in fact the interference in the
media outlet could have affected the right to freedom of expression of these persons. Under the
Commission’s practices, these criteria provide a frame of reference for distinguishing cases in which the
rights of a business are at stake, from those in which a natural person’s human rights have been
adversely affected.*® This analysis must also consider that the communications media are real vehicles
for exercising the right to freedom of expression.*’

41. One of the allegations in the instant case is that the decision not to renew RCTV’'s
concession and to hand over its tangible assets to the State under the conditions herein described, is a
retaliatory measure whose effect was to materially punish those who exercised their freedom of
expression by way of a media outlet and to prevent them from exercising that freedom in the conditions
they had. The petitioners contend that the measure is not a legitimate exercise of the state’s authority;

2 |JACHR, Report N0.21/04, Petition 12.190, José Luis Tapia Gonzalez et al., Chile, Admissibility, February 24, 2004,
paragraph. 33.

¥ |ACHR, Report No. 72/11, Petition 1164-05, William Gémez Vargas, Costa Rica, March 31, 2011, paragraph 36.
“|ACHR, Report No. 72/11, Petition 1164-05, William Gémez Vargas, Costa Rica, March 31, 2011, paragraph 35.
% |ACHR, Report No. 72/11, Petition 1164-05, William Gémez Vargas, Costa Rica, March 31, 2011, paragraph 36.

'® See IACHR, Report No..67/01, Case 11.859, Tomas Enrique Carvallo Quintana, Argentina, June 14, 2001, paragraph
56; IACHR, Report No. 72/11, Petition 1164-05, William Gémez Vargas, Costa Rica, March 31, 2011, paragraph 36.

7 See I/A Court H.R., Case of Ivcher Bronstein v. Peru. Merits, Reparations and Costs. Judgment of February 6, 2001.
Series C No. 74, paragraph 149.



10

instead, it is the product of a discriminatory decision calculated to punish the shareholders, executives
and journalists at RCTV because of its editorial line, which they claim is self-evident in the statements
made by the highest-ranking government officials when discussing the opinions and information aired by
that media outlet and the evidence that disproves the formal reasons given in the document reporting that
the concession was not being renewed. The petitioners assert that the government authorities publicly
threatened the alleged victims that concession would be revised if they did not change the media outlet’s
angle on the news and opinions it circulated. In effect, they alleged that two free-to-air television stations,
RCTV and Venevision, were in operation and had the same business model, the same technical
capability and the same legal status. However, the State’s treatment of the two stations was different
because of their editorial lines. They also alleged that the decisions not to renew the concession and to
hand over the use of its equipment to the State prevented the alleged victims from being able to exercise
their right to freedom of expression; they also sent a powerful message of intimidation to journalists,
executives and shareholders with other media outlets.

42. Given these considerations, the Commission finds that if the allegations made are true,
then the petition is neither “manifestly groundless” nor “obviously out of order”. The Commission
considers that there is prima facie evidence suggesting that the journalists named as alleged victims in
the petition would have reported through RCTV. Furthermore, from their various positions of authority —
including that of the station’s general director and its vice chairmen-, executives were said to have taken
basic decisions about the media outlet’s take on the news and its editorial line. Furthermore, through the
Shareholders’ General Assembly and, in particular, the Board of Directors, the station’'s shareholders
would have been instrumental in shaping its editorial line. The Commission observes that these people
may have been using RCTV to express or circulate their ideas or opinions. In the merits phase, the
Commission will have to examine the role that each alleged victim had in the station’s editorial line;
whether their right to freedom of expression was somehow affected; and whether the restriction was in
compliance with the requirements of Article 13(2) of the Convention.

43. If the claim that the decisions not to renew the concession and to give CONATEL the
right to use RCTV’s broadcasting equipment were abuses of authority, motivated by officials’ rejection of
the opinions and ideas that the alleged victims aired by way of that media outlet or were taken for the
purpose of silencing those ideas and opinions, thus controlling the content of the news being broadcast,
this may constitute a violation of articles 13 and 24 of the American Convention, under Article 30 of that
instrument, which upholds the principle of neutrality. Another issue that would have to be examined in the
merits phase is whether handing the use of RCTV’s broadcasting equipment over to the State was an
arbitrary measure or indirect punishment for the media outlet’s editorial line, which may constitute a
violation of the right to private property, recognized in article 21 of the American Convention, in addition to
the violation of those rights provided in articles 13 and 24. Finally, the problems that supposedly
characterized the administrative and judicial proceedings conducted in connection with the present case
may constitute violations of articles 8 and 25 of the American Convention. All these violations would also
constitute noncompliance with the general obligations the State undertook in Articles 1(1) and 2 of the
American Convention.

V. CONCLUSION

44, The Inter-American Commission concludes that it is competent to examine the merits of
this case and that the petition is admissible under articles 46 and 47 of the American Convention. Based
on the arguments of fact and of law set forth above and without prejudging the merits of this matter,

THE INTER-AMERICAN COMMISSION ON HUMAN RIGHTS
DECIDES:

1. To declare the present petition admissible with respect to the alleged violations of the
rights protected in articles 8, 13, 21, 24 and 25 of the American Convention, in conjunction with the
general obligations undertaken in articles 1(1) and 2 thereof;



11

2. To notify the parties of this decision and proceed to its analysis of the merits of this
matter; and
3. To publish this decision and include it in its Annual Report to the OAS General Assembly.

Done and signed in the city of Washington, D.C., on the 22™ day of July 2011. (Signed): Dinah
Shelton, President; José de JesUs Orozco Henriquez, First Vice-President; Paulo Sérgio Pinheiro, Felipe
Gonzélez, and Maria Silvia Guillén, Commissioners.



	III. THE POSITIONS OF THE PARTIES
	A. The petitioners


