
WorldCourtsTM

 
  
  
Institution: Inter-American Commission on Human Rights 
File Number(s): Report No. 51/05; Petition 775/01 
Session: Hundred Twenty-Third Regular Session (11 – 28 October 2005) 
Title/Style of Cause: Jorge Fontevecchia and Hector D'Amico v. Argentina 
Doc. Type: Decision 
Decided by: President: Clare K. Roberts; 

First Vice-President: Susana Villaran; 
Second Vice-President: Paulo Sergio Pinheiro; 
Commissioners: Evelio Fernandez Arevalos, Jose Zalaquett, Freddy 
Gutierrez, Florentin Melendez. 

Dated: 12 October 2005 
Citation: Fontevecchia v. Argentina, Petition 775/01, Inter-Am. C.H.R., Report No. 

51/05, OEA/Ser.L/V/II.124, doc. 5 (2005) 
Represented by: APPLICANT: the Asociacion Periodistas 
  
Terms of Use: Your use of this document constitutes your consent to the Terms and 

Conditions found at www.worldcourts.com/index/eng/terms.htm 
  
 
 
I. SUMMARY 
 
1. On November 15, 2001, the Inter-American Commission on Human Rights (hereinafter 
“the Commission” or “the IACHR”) received a petition filed by Jorge Fontevecchia, Héctor 
D’Amico and the Asociación Periodistas [the Association of Journalists] (hereinafter “the 
petitioners”) alleging that the Argentine Republic (hereinafter “the Argentine State,” “Argentina” 
or “the State”) had incurred international responsibility for violation of Articles 8 (right to a fair 
trial) and 13 (freedom of thought and expression), in relation to Articles 1(1) (the obligation to 
respect rights) and 2 (the obligation to adopt domestic legislative or other measures) of the 
American Convention on Human Rights (hereinafter “the Convention” or “the American 
Convention”) to the detriment of Jorge Fontevecchia and Héctor D’Amico. 
 
2. The petition concerned a ruling of Argentina’s Supreme Court in the Carlos Saúl Menem 
v. Editorial Perfil S.A. et al. Case, in which Editorial Perfil S.A., Jorge Fontevecchia and Héctor 
D’Amico were ordered to pay damages to Mr. Carlos Saúl Menem, then-President of Argentina, 
following a series of articles published in three issues of the magazine Noticias. 
 
3. The petitioners contend that the information reported about Mr. Menem was a matter of 
public interest. They further maintain that the court ruling ordering them to pay civil damages 
has a “dissuasive” effect, becoming a “means of intimidation and censure” that is contrary to the 
provisions of Article 13 of the American Convention. 
 
4. The State, for its part, argues that the information concerned Mr. Menem’s private life 
and that the Supreme Court’s ruling was in no way dissuasive. The State further contends that 



provided by worldcourts.com 

the Supreme Court’s ruling was on a judgment handed down in a civil action, brought with 
regard to publication of information and photographs relating to the plaintiff’s private life.” The 
ruling ordered “subsequent imposition of liabilities” based on Argentine law and the article of 
the American Convention requiring such liability in order to ensure respect for “the reputations 
of others.” 
 
5. Under Articles 46 and 47 of the American Convention and Articles 30 and 37 of its Rules 
of Procedure, the Commission decided that the portion of the petition alleging violations of 
Article 13 of the American Convention, in relation to Articles 1(1) and 2 thereof, was admissible, 
but decided that the section alleging violation of Article 8 of the Convention was inadmissible. 
The Commission also decided to notify the parties of its decision, to make it public and to 
include it in its Annual Report to the OAS General Assembly. 
 
II. PROCESSING BY THE COMMISSION 
 
6. The petitioners filed the petition with the Commission’s Executive Secretariat on 
November 15, 2001. At the same time, the petitioners also requested a precautionary measure in 
the form of suspension of execution of the judgment delivered by Argentina’s Supreme Court on 
September 25, 2001. The Commission decided not to grant the request for precautionary 
measures. 
 
7. On October 2, 2002, the petition was assigned case number 775/01. Then, on October 9, 
2002, the Commission informed the State that Mr. Eduardo Bertoni had had been named Special 
Rapporteur for Freedom of Expression of the IACHR and had disqualified himself from 
participating in any phase of the processing of the petition inasmuch as he had served as the 
petitioners’ sponsor when the petition was first filed. 
 
8. On January 13, 2003, the State sent its response to the complaint lodged by the 
petitioners. On March 21, 2003, the Commission received the petitioners’ observations on the 
State’s response. On July 8, 2004, the State sent the Commission a communication restating the 
position it had taken in its earlier observations and requesting that the petition be declared 
inadmissible in all its parts. 
 
III. THE POSITIONS OF THE PARTIES 
 
A. The petitioners 
 
9. The petitioners state that issues 983, 984 and 985 of the magazine Noticias (dating from 
October and November 1995) carried reports to the effect that then-President Carlos Saúl 
Menem and Ms. Martha Meza had had a child out of wedlock in 1981, a child born of a 
relationship the two had while he was incarcerated in the province of Formosa. According to the 
petitioners, the magazine also reported details about the source of Ms. Martha Meza’s assets and 
about her personal relationship with Mr. Menem.[FN1] 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------- 



provided by worldcourts.com 

[FN1] Specifically, the petitioners assert that those issues of the magazine had reported that: (a) 
the child was received at the Olivos presidential residence and at the presidential retreat at 
Chapadmalal; (b) Ms. Meza had apparently received resources from Mr. Menem; specifically, 
that she had gone from living on a teacher’s salary in 1984 to having assets valued at close to one 
million dollars ten years later; she had also been elected a national deputy; (c) Ms. Meza was 
threatened; (d) the relationship and the child’s existence were a cause of conflict with Mrs. 
Zulema Yoma, who was at the time Mr. Menem’s wife; and (e) posters were mounted in the city 
of Formosa concerning Mr. Menem’s alleged failure to pay his supposed son’s child support. 
--------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
10. The petitioners contend that as a result of these articles, Mr. Menem filed a civil action 
against Editorial Perfil S.A (the publisher of Noticias), Jorge Fontevecchia (director of Noticias) 
and Héctor D’Amico (editor in charge of Noticias), seeking damages in the amount of $ 
1,500,000 (one million five hundred thousand pesos) as compensation for moral damages caused 
by what Mr. Menem called “arbitrary interference in his family and private life.” The petitioners 
state that Mr. Héctor D’Amico then countersued Mr. Menem for the sum of $10,000 (ten 
thousand pesos), as compensation for moral damages caused by the statements Mr. Menem had 
made regarding issue number 984 of Noticias.[FN2] 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------- 
[FN2] The petitioners point out that Mr. Menem had called Noticias magazine “a real sewer that 
is a cover for a criminal organization” engaging in “dirty” journalism. 
--------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
11. On July 10, 1997, the National Civil Court of First Instance delivered a ruling throwing 
out the suit and the countersuit. That ruling was appealed. On March 17, 1997, the judges in 
Chamber H of the Civil Court of Appeals of the Federal Capital decided to modify the ruling and 
ordered Editorial Perfil S.A. and Messrs. Jorge Fontevecchia and Héctor D’Amico to pay $ 
150,000 (one hundred fifty thousand pesos) as compensation “for [violation of the] right to 
privacy” and “inasmuch as none of the factors that would justify the invasion of privacy, 
especially the prevailing public interest or the consent of the interested party, was present.” The 
petitioners filed an extraordinary appeal with the Supreme Court to challenge the ruling of the 
Court of Appeals. On September 25, 2001, the Supreme Court decided to uphold the bulk of 
Appellate Court ruling; it did, however, reduce the damages award to $ 60,000 (sixty thousand 
pesos). 
 
12. The petitioners contend that Noticias made these facts public “in exercise of its right and 
its duty [to] inform its readers of an unusual circumstance involving a public figure.” They argue 
that in Formosa province, it was public knowledge that Mr. Menem was the father of Ms. Martha 
Meza’s child and that the facts that prompted the article were very newsworthy at the time they 
were disclosed.[FN3] They also argue that another factor to consider is that the veracity of the 
information reported had never been challenged. 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------- 



provided by worldcourts.com 

[FN3] The petitioners point out that Ms. Meza had made a television appearance in which she 
stated that her son’s life was in danger, precisely because it was public knowledge that he was 
Mr. Menem’s son. 
--------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
13. The petitioners argue that the monetary damages ordered are dissuasive and discourage 
freedom of expression on “matters related to the public interest” and to “the expression of views 
and ideas that are critical of the behavior of certain State officials.” They further point out that “if 
the amount ordered to be paid is not so much compensatory as it is punitive, intended to 
discourage practices,” then Article 13 of the American Convention is being violated. 
 
14. The petitioners likewise argue that in the instant case, the compensation set by the Court 
was two to three times the amounts ordered by the same Supreme Court in other cases and that 
the disproportionately large award calls attention to the fact that in the instant case, damages 
were not necessary according to the terms of Article 13(2) of the American Convention. 
 
15. The petitioners argue further that the publication of true facts on matters of public interest 
must not be subject to State imposition of liabilities of this nature. They reason that the crux of 
the argument in the Supreme Court’s ruling was a supposed conflict between freedom of 
information and protection of privacy; but, the petitioners argue, the ruling “completely 
disregarded the facts in this particular case: specifically, that the veracity of the information 
reported was never challenged and that the presence of actual malice or a reckless disregard for 
the truth was never shown.” They further contend that the “ruling would also be a violation of 
Article 8 of the Convention.” 
 
B. The State 
 
16. Concerning the petitioners’ argument to the effect that the information reported was 
accurate and a matter of public interest, the State contends that the purpose of the Supreme 
Court’s ruling was to examine the facts presented in the complaint regarding disclosure of 
matters pertaining to the private life of the party who was plaintiff in the original action. 
 
17. Specifically, the State contends that the subject matter of the articles does not fall under 
the umbrella of “public interest”, and that the plaintiff in the original action filed had not given 
his consent to publicize his alleged paternity. The State reasons that “the private lives of public 
figures are to be protected under inter-American law; the newsmagazine has been unable to show 
the public’s overriding need to know the information reported in the articles examined by the 
Court.” 
 
18. The Argentine State denies that the damages the petitioners were ordered to pay are 
dissuasive. It contends that the court ruling in question was not intended to impair the free 
circulation of ideas and was not used as a means of intimidation or censure, nor was civil liability 
imposed because the opinions or ideas expressed were critical of the conduct of certain State 
officials. 
 



provided by worldcourts.com 

19. As for the dissuasiveness of the compensation that the petitioners were ordered to pay, 
the State argues that the Supreme Court stated clearly that payment of damages was ordered 
“inasmuch as the newsmagazine’s conduct was reckless” by the standards set in Articles 11 and 
13 of the American Convention.[FN4] The State contends that the Court’s intention was not to 
obstruct the free circulation of ideas. Indeed, the Supreme Court had ruled “[…]that the damages 
should be reduced to be proportionate to the conduct examined and to the case that the plaintiff 
[in the original suit] had made.” Accordingly, the State noted, the Supreme Court “reduced the 
damages to conform to the guidelines established by the American Convention.” 
 
--------------------------------------------------------------------------------------------- 
[FN4] In paragraph 17 of the preamble to its ruling of September 25, 2001, the Supreme Court 
held that 
“In the matter of damages, the grievance of the parties filing this appeal has to be considered 
since it is self-evident that while the damages awarded should be an amount sufficient to 
discourage unlawful conduct, if carried to an extreme such an award can also ultimately weaken 
the practice of responsible journalism. The amount should not be a token or trifling sum but 
neither should it lead to the unwarranted enrichment of the plaintiff– who merely sued on his 
own behalf. The amount of the award should be proportionate to what the plaintiff [in the 
original suit] claims to be his protected interest, which in turn determines the extent to which the 
conduct of the newsmagazine was arbitrary. 
Therefore, this one aspect of the appeal filed by the parties will be admitted: the amount of the 
award is ordered reduced to sixty thousand pesos, as of the date of the judgment, which will earn 
interest in the manner ordered by the lower court”.  
--------------------------------------------------------------------------------------------- 
 
20. Lastly, the State argues that nothing was said in the ruling to the effect that the damages 
were based on criticisms made of a public official, precisely because “the subsequent imposition 
of liabilities was done in accordance with the law and the liabilities were of a scope necessary to 
ensure respect for the rights or reputation of others.” 
 
IV. ANALYSIS OF ADMISSIBILITY 
 
A. Competence 
 
21. Regarding the State, the Commission notes that Argentina has been party to the 
Convention since September 5, 1984, the date on which the respective instrument of ratification 
was deposited. 
 
22. Under Article 44 of the American Convention and Article 23 of the Commission’s Rules 
of Procedure, the petitioners have standing to file petitions with the Commission with regard to 
the alleged violations of rights established in the American Convention. The alleged victims, 
Jorge Fontevecchia and Hector D’Amico, are natural persons whose Convention-protected rights 
the State pledged to guarantee. The Commission is, therefore, competent ratione personae to 
examine the complaint. 
 



provided by worldcourts.com 

23. The Commission is competent ratione materiae because the petition alleges violation of 
human rights protected under the American Convention. The Commission is also competent 
ratione temporis since the obligation to respect and ensure the rights protected under the 
American Convention was already binding upon the State on the date the facts alleged in the 
petition were said to have occurred. Finally, the Commission is competent ratione loci because 
the alleged violations of Convention-protected rights were said to have occurred within the 
territory of a State party thereto. 
 
B. Requirements for the petition’s admissibility 
 
1. Exhaustion of domestic remedies 
 
24. The petitioners contend that the remedies under domestic law were exhausted with the 
Supreme Court’s ruling of September 25, 2001. The State, for its part, has made no claim to the 
effect that other remedies remained to be exhausted or that the remedies reported were 
improperly asserted. The Commission therefore considers that the petitioners did exhaust the 
proper domestic remedies and that the requirements stipulated in Article 46(1)(a) have been met. 
 
2. Timeliness of the petition 
 
25. Article 46(1)(b) of the Convention states that a petition must be lodged within a period of 
six months from the date on which the petitioner is notified of the final judgment exhausting 
domestic remedies. In the petition under study, the date of the final judgment is September 25, 
2001. The petitioners filed their complaint with the Commission on November 15, 2001. The 
Commission therefore considers that the petition was filed within the time period stipulated in 
Article 46(1)(b) of the Convention. 
 
3. Duplication of international proceedings and international res judicata 
 
26. It is the Commission’s understanding that there is nothing on record to indicate that the 
petition is pending in any other international proceeding for settlement; nor has the Commission 
received any information indicating the presence of a situation of that kind. It is also the 
Commission’s understanding that this petition is not substantially the same as any petition or 
communication previously examined by it. Hence, the requirements set forth in Articles 46(1)(c) 
and 47(d) of the Convention have been met. 
 
4. Characterization of the facts alleged 
 
27. In the instant case, the Commission’s view is that this is not the proper phase in the 
proceedings to determine whether the alleged violations of the supposed victim’s right to 
freedom of expression did or did not occur. For admissibility purposes, all the Commission need 
establish at this phase of the proceedings is whether the facts alleged, if proven, tend to establish 
a violation of rights guaranteed by this Convention, as stipulated in Article 47(b) of the 
American Convention, or whether the petition is, in the language of Article 47(c), “manifestly 
groundless or obviously out of order.” 
 



provided by worldcourts.com 

28. The standard for evaluating these admissibility requirements is different from the 
standard for deciding the merits of a petition. The Commission must conduct a prima facie 
evaluation to determine whether the petition establishes grounds for the apparent or potential 
violation of a right guaranteed by the Convention, but not to establish the existence of a 
violation. This examination involves a summary analysis that does not imply a prejudgment of 
the merits; neither does it suggest any opinion on the merits. By establishing two separate phases 
-one for admissibility and the other for the merits- the Commission’s own Rules of Procedure 
make the distinction between the examination the Commission must make to determine whether 
a complaint is admissible and the examination required to determine whether a violation has in 
fact occurred. 
 
29. It is the Commission’s opinion that the arguments made by the petitioners and by the 
State regarding the alleged violation of freedom of expression pose a legal question that could 
tend to establish a violation of the rights guaranteed under Article 13 of the American 
Convention, in relation to Articles 1(1) and 2 thereof. To settle these arguments, the merits of the 
case have to be examined. 
 
30. When it examines the merits, the Commission will have to determine whether the 
imposition of a monetary liability in the case of Messrs. Jorge Fontevecchia and Héctor 
D’Amico was in keeping with the obligations set forth in Article 13 of the American Convention, 
the obligation to ensure the exercise of that right to all persons subject to the State’s jurisdiction 
and the obligation to adopt the domestic legislative and other measures to ensure the Convention- 
protected rights, as provided in Articles 1(1) and 2 thereof. The Commission will examine this 
matter from the standpoint of the dispute between the parties as to whether the information 
reported was public or private and the fact that one of the persons mentioned in the articles was 
the President of the Nation. 
 
31. The Commission finds that since the petitioners’ claim alleging violation of Article 8 of 
the American Convention has not been properly substantiated, it will be declared inadmissible. 
 
V. CONCLUSION 
 
32. The Commission concludes that it is competent to take cognizance of this case and that 
the petition fulfills the admissibility requirements prescribed in Articles 46 and 47 of the 
American Convention, and Articles 30, 37 and related provisions of the Commission’s Rules of 
Procedure. Based on the arguments of fact and of law set forth above, and without prejudging the 
merits of the case, 
 
THE INTER-AMERICAN COMMISSION ON HUMAN RIGHTS, 
 
DECIDES: 
 
1. To declare the petition admissible as regards the alleged violation of Article 13 of the 
American Convention, in relation to Articles 1(1) and 2 thereof, and to declare the claim made 
regarding Article 8 of the Convention inadmissible. 
2. To notify the State and the petitioners of this decision. 



provided by worldcourts.com 

3. To proceed with its examination of the merits of the case. 
4. To make this decision public and include it in its Annual Report to the OAS General 
Assembly. 
 
Done and signed at the headquarters of the Inter-American Commission on Human Rights, in 
Washington, D.C., on the 12th day of October 2005. (Signed): Clare K. Roberts, President; 
Susana Villarán, First Vice-President; Paulo Sérgio Pinheiro, Second Vice-President; and 
Commissioners Evelio Fernández Arévalos, José Zalaquett, Freddy Gutiérrez and Florentín 
Meléndez. 


