WorldCourts”

Institution: Inter-American Commission on Human Rights

File Number(s): Report No. 56/00; Case 11.395

Session: Hundred and Eighth Regular Session (2 — 20 October 2000)
Title/Style of Cause: Juan Jose Lopez v. Argentina

Doc. Type: Decision

Decided by: Chairman: Helio Bicudo;

First Vice-Chairman: Claudio Grossman;

Commissioners: Marta Altolaguirre, Robert K. Goldman, Peter Laurie, Julio
Prado Vallejo

Dr. Juan Méndez, an Argentine national, did not participate in the discussion
of this case in accordance with Article 19(2)(a) of the Commission’s

Regulations.
Dated: 2 October 2000
Citation: Jose Lopez v. Argentina, Case 11.395, Inter-Am. C.H.R., Report No. 56/00,

OEA/Ser.L/V/11.111, doc. 20, rev. (2000).

Terms of Use: Your use of this document constitutes your consent to the Terms and
Conditions found at www.worldcourts.com/index/eng/terms.htm

l. SUMMARY

1. On September 29, 1994, Juan José Lopez and the Cdrdoba Press Trade Union Group
[Circulo Sindical de la Prensa de Cérdoba] (hereinafter “the petitioners™) submitted a petition to
the Inter-American Commission on Human Rights (hereinafter “"the Commission™) denouncing
violation by the Republic of Argentina (hereinafter "Argentina™ or "the State") of the right of
Juan José Lopez, mentioned above, (hereinafter “the alleged victim") to freedom of thought and
expression enshrined in Article 13 of the American Convention on Human Rights (hereinafter
"the Convention").

2. The alleged victim established a professional relationship with LRA 7- Radio Nacional
de Cordoba (hereinafter "Radio Nacional,”) in January 1986, which continued without
interruption until July 1990. The parties describe this relationship differently from a legal
standpoint. The alleged victim was elected to the position of alternate member of the Cérdoba
Press Trade Union Group (hereinafter "CISPREN") and, while performing duties in that
capacity, was denied work by Radio Nacional. No reason was given for this action.
Consequently, the petitioners took legal action with a view to his reinstatement.

3. Federal Court No. 2 of Cérdoba ruled that the request should be granted and ordered the
reinstatement of the alleged victim in his position. In May 1993, Division "A" of the Federal
Court of Appeals of the Fourth Judicial District overturned the first instance decision, which had
been appealed. The Supreme Court rejected the appeal for special remedy filed by the
petitioners, without reviewing the merits of the case.



provided by worldcourts.com

4. Without prejudging the merits, the Commission concludes that this case is admissible
with respect to the alleged violation of the right to freedom of thought and expression enshrined
in Article 13 of the Convention. Furthermore, the possibility is being left open to interpret and
apply the provisions of the Convention related to judicial guarantees and protection (Articles
8(1) and 25), freedom of association (Article 16), and equality before the law (Article 24), when
the merits of the case are being analyzed.

Il. PROCESSING BY THE COMMISSION

5. The Commission received the petition on September 29, 1994, and acknowledged receipt
thereof on October 24. It was forwarded to the State with a 90-day period being provided for a
response.

6. On November 28, 1994, the Commission received additional information from the
petitioners, and acknowledged receipt thereof on December 5, 1994.

7. On January 3, 1995, the State requested an extension of the deadline for providing a
response. On January 12, 1995, the Commission acknowledged receipt of this request and
extended the deadline to February 28.

8. On March 2, 1995, the State requested another extension, and on March 13, the
Commission granted it an additional 45 days.

0. The State responded to the petition on May 22, 1995, and the Commission acknowledged
receipt of this response and forwarded it to the petitioners on May 31.

10. The Commission received additional information from the petitioners on August 14,
1995, and acknowledged receipt thereof. This information was forwarded to the State on August
17.

11. On November 29, 1995, the State provided the Commission with additional information.
Acknowledgment of receipt was provided the next day.

12. On March 25, 1998, the Commission received correspondence from the petitioners
expressing their interest in the continuation of processing of the case. The Commission
acknowledged receipt of this correspondence on April 14, 1998.

Il. POSITIONS OF THE PARTIES

13. Based on the correspondence from the parties to the Commission, there is no dispute
between them regarding the description of most of the facts related to this case. Consequently,
the crux of the case lies in the conflicting accounts of the description and substance of the
professional relationship between the alleged victim and Radio Nacional.

a. Position of the petitioners



provided by worldcourts.com

The facts

14, The alleged victim established an ongoing relationship with LRA 7 - Radio Nacional de
Cordoba (hereinafter Radio Nacional) in January 1986, which continued without interruption
until July 1990. Within the context of that relationship, he participated in a variety of journalism
programs, which involved the preparation of notes, reports, commentaries, and narrations, among
others. The petitioners maintain that "[the legal relationship between the alleged victim and
Radio Nacional] "faded" (sic) on September 1, 1986, with the "liquidation™ (sic) of his respective
payments, based on an initial "contract” for journalistic work, the first in a series, copies of
which were never provided to the party appearing [the alleged victim]."

15. The alleged victim was a member of the Cordoba Press Trade Union Group and "[was
elected] alternate member of its governing board, to serve from December 16, 1988 to December
15, 1990. The defendant, [Radio Nacional] was informed of this appointment by secret ballot on
December 15, 1988."

16. They claim that:

From July 2, 1990 [that is, while the alleged victim was still serving as the union representative
for journalists in Cérdoba, the claimant, Mr. Lopez [the alleged victim] was relieved of his
duties. No reason was given for this action. Radio Nacional apparently decided to reduce the
number of journalism and musical programs produced [locally] [...], and to rely directly on the
federal capital for them. From that time, most of the programs started to be transmitted from
Buenos Aires (18 of the 24 hours).

17. The alleged victim viewed the situation that had arisen with his professional relationship
as "injurious from an individual standpoint and prejudicial to trade union freedom," and, for this
reason, took several steps aimed at reversing it, which included asking the radio station "within a
period of two days, to provide clarification with regard to my employment status, to reinstate me
in my position, and to cease such conduct, failing which I will take legal action aimed at my
reinstatement, which did not rule out the possibility of adopting the position, later on, that you
bear sole responsibility for my dismissal.” CISPREN also sent a letter to Radio Nacional
reminding it that the alleged victim was, at that time, holding a position within the trade union
and repeating the information that he had already transmitted to it. These letters were rejected by
the local Director of Radio Nacional. The intervention of lawmakers, political and trade union
leaders, officials, and others was also sought, but failed to produce positive results.

18. In light of those unsuccessful efforts, the alleged victim sent another letter to Radio
Nacional, dated August 3, 1990, noting the "persistence (sic) refusal of [Radio Nacional] to
reinstate me as a professional journalist [despite the fact that | hold an executive position in the
local association of journalists] [...] [for this reason] | reserve the right to consider myself
indirectly fired, and as a result, entitled to compensation [...]" and that he would avail himself of
the federal court system with the aim of being reinstated in his position. CISPREN sent Radio
Nacional another letter to the same effect.



provided by worldcourts.com

19.  Since this correspondence failed to produce results, the petitioners instituted proceedings
for infringement of trade union rights and freedoms pursuant to Law 23,551 on Professional
Associations, seeking application of the guarantee of trade union stability, based on Article 14bis
of the Constitution of Argentina and Article 52 of the aforementioned law. The objective of the
proceedings instituted was the reinstatement of the alleged victim, given his status as a trade
union representative of CISPREN and the restoration of trade union freedom. On February 21,
1992, Federal Court No. 2 of Cordoba handed down a decision regarding the proceedings for
reinstatement instituted by the petitioners, granting the request and ordering "the immediate
cessation of anti-trade union conduct and the reinstatement [of Mr. Lépez] in his position at least
twenty days after this decision becomes enforceable."

20. A ruling with respect to the appeal filed by Radio Nacional was handed down by
Division "A" of the Federal Court of Appeals of the Fourth Judicial District. This court
overturned the first instance decision, since it assessed the evidence differently and held a
different view regarding the legal nature of the professional relationship between the alleged
victim and Radio Nacional. The decision of the first instance court held that an employment
relationship existed with a professional journalist, whereas, in its ruling on the appeal, the
Federal Court maintained that the relationship involved a contract to provide work and did not
meet the requirements for considering him a professional journalist.

21. The petitioners filed an appeal with the Supreme Court for special remedy against the
decision handed down by the Federal Court. In their appeal, they maintained that "the second
instance ruling [...] was limited to disproving the labor relationship of the plaintiff, without
analyzing the main injury outlined in the complaint: the loss of employment of a member of the
governing board, whose position on the board had been communicated to the defendant a year
and a half prior to his separation, and was never challenged."[FN1] On February 22, 1994, the
Supreme Court rejected the appeal for special remedy filed by the petitioners without reviewing
the merits of the case or providing an exhaustive explanation of the basis for its decision.

The points of law

22. The petitioners maintain that the link that existed between the alleged victim and his
employer was a dependent employment relationship and that the alleged victim "worked as a
professional journalist within a state context, that is, LRA 7 Radio Nacional Cordoba, for a long
period."

23. They stress the fact that an employment relationship did exist, which involved the regular
performance of work related to professional journalism. They add, with respect to the
enforcement of Law 12,908:

The requirements related to entry in the register and the granting of a journalism membership
card by the National Executive, as well as registration in the retirement system in order to work



provided by worldcourts.com

as and be considered a journalist are at odds with freedom of expression and of the press
enshrined in the laws and Constitution of Argentina and in Article 13 of the American
Convention on Human Rights, which cover freedom of thought and expression.

b. Position of the State

24. It supports the argument advanced by Radio Nacional that the relationship with the
alleged victim was one involving a contract to provide work.

25.  With regard to the professional status resulting from this relationship, it maintains that he
"was not registered in the retirement and pension system for journalists, nor was he considered to
have such status."

26. It maintains that the severing of ties between the alleged victim and Radio Nacional, the
failure to recognize his status as a professional journalist, and the enforcement of Law 12,908
with regard to the alleged victim do not in any way constitute a violation of Article 13 of the
Convention on freedom of expression.

27. It argues that the alleged victim failed to meet the requirements set forth in law 12,908
approving decree 7618/44, which in turn adopts the Statute applicable to the Professional
Journalist. The contents of this provision that are relevant to this case will be discussed in detail
later on.

28. In support of its position, it expresses its agreement with the arguments advanced in the
ruling of May 7, 1993 by Division "A" of the Federal Court of Appeals of Cdrdoba, which
overturned the decision of the court of first instance in favor of the alleged victim.

29. It therefore rejects the arguments of the petitioners and maintains that the nature of the
professional relationship with Radio Nacional, which began in 1986 and continued without
interruption until July 2, 1990, was not an employment relationship involving the performance of
functions related to professional journalism by the alleged victim.

IV.  ANALYSIS

A Competence of the Commission ratione personae, ratione materiae, ratione temporis and
ratione loci

30.  The Commission is competent to review the case. The acts denounced by the petitioners
allegedly affect rights of natural persons as a result of actions taken by Argentina, which
occurred within its territory after the date of deposit of its instrument of ratification.[2]

[2] Argentina deposited the instrument of ratification of the Convention at the General
Secretariat of the Organization of American States on September 5, 1984.



provided by worldcourts.com

B. Other admissibility requirements of the petition
a. Exhaustion of domestic remedies

31.  The petitioners have exhausted domestic remedies, as evidenced by the decision handed
down by the Supreme Court with respect to the appeal for special remedy on February 22, 1994,
as reported by the State in its correspondence of May 22, 1995.

b. Period for lodging the petition

32. Notification of the aforementioned decision of the Supreme Court was provided on
March 16, 1994, and this date was used to compute the time period set forth in Article 46(1)(b)
of the Convention and Article 38 of the Regulations of the Commission. The Commission
received the petition on September 29, 1994, but it was sent from Cdrdoba, Argentina, prior to
that date. The petitioners have expressly asked the Commission "to consider the petition to have
been filed within the time frame and in the manner required” and the State has not raised any
objection to this. Consequently, taking into consideration the distance, the Commission declares
that the requirement set forth in Articles 46(b) of the Convention and 38 of the Regulations of
the Commission have been met.

C. Duplication of proceedings and res judicata

33.  There is no evidence to suggest that other proceedings in the international sphere are
pending with regard to the matter covered in the petition or that it represents, from a substantive
standpoint, a reproduction of another appeal already examined by the Commission or other
pertinent supranational entity. Consequently, the requirements set forth in Articles 46(1)(c) and
47(d) of the Convention have been met.

d. Characterization of the alleged facts

34. In the view of the Commission, confirmation of the veracity of the facts alleged by the
petitioner could lead to a finding of violation of rights protected under the Convention.
Consequently, without prejudice to points related to the merits of the case, the Commission holds
the view that the requirements set forth in Articles 47(b) and (c) of the Convention have been
met.

35. In its decision on the merits, the Commission will also make a determination as to
whether it would be appropriate to interpret and apply the provisions of the Convention
pertaining to judicial guarantees and protection (Articles 8(1) and 25), freedom of association
(Article 16), and equality before the law (Article 24).

V. CONCLUSIONS

36.  The Commission concludes that it is competent to hear this case and that it is admissible,
pursuant to Articles 46 and 47 of the Convention.



provided by worldcourts.com

37. Based on the arguments of fact and of law outlined above, and, without prejudice to the
merits of the case,

THE INTER-AMERICAN COMMISSION ON HUMAN RIGHTS
DECIDES:

1. Declare this case admissible with regard to the alleged violation of the right to freedom of
thought and expression enshrined in Article 13 of the Convention and to allow for the possibility
of interpretation and application of the provisions of the Convention with respect to judicial
guarantees and protection (Articles 8(1) and 25), freedom of association (Article 16), and
equality before the law (Article 24), when the merits of the case are being analyzed.

2. Notify the parties of this decision.

3. Continue analysis of the merits of the case; and,

4. Publish this decision in its Annual Report to the OAS General Assembly.

Done and signed at the headquarters of the Inter-American Commission on Human Rights in
Washington D.C., on this the 2nd day of October, 2000. (Signed): Hélio Bicudo, Chairman;
Claudio Grossman, First Vice-Chairman; Commissioners: Marta Altolaguirre, Robert K.
Goldman, Peter Laurie and Julio Prado Vallejo.



